Liigu sisu juurde

3. samm Iisraelit

november 12, 2012

Ehkki hommik on sagivam (pambud bussi!), teen veel ühe tiiru Surnumerre, seepuhk kotike kaasas. (Mõned mu sõbrad on tänaseks juba natural soola oma käte-kehade peal katsetada saanud.)

Jälle Surnumere serva pidi ülespoole, põhja. Möödume-lehvitame veel kord eilsetele käidud paikadele – Massadale ja En Gedi kibutsile, aga peatume sammukese võrra kaugemal.
Qumran, kus karjus oma kitsetalle järele koopasse ronis (1947) ning kummalised üleskirjutised leidis. Algul jõudsid nad muidugi kaubitsejate kätte, siis aga ajaloolastele. Tegemist maailma vanimate Vana Testamendi ürikutega. Neid seostatakse esseenidega, ka Ristija Johannest arvatakse olnud esseen.

Arheoloogidel on siin müttamist omajagu:

Fotol on näha koobas, millesse karjus, hirmuvõdinad seljal, sisse oma loomakest otsima ronis.

Täna on laupäev, kohe-kohe on algamas sabbat. Ehk siis aeg, kus juudi maailmas “lill ei õitse, lind ei lenda”. Aga palverändurid ja nende grupid, ei neid miski peata. Juba mõned korrad olime põkkunud ühe neegrite delegatsiooniga, kellede hulgast meid nende hiidkasvu juht ära võlus. Sedavõrd, et söandasime ühist fotot paluda.
Kohe-kohe olid ta kaaslasedki hakkamas 😀

Lõpuks eraldume Surnumerest ning pöörame Jeerikosse (Yeriho, Jericho). Juudist giid sinna kaasa ei tule. Ma päris täpselt aru ei saanudki, et kas ei taha tulla või siis ei tohi mitte. Reiside organiseerija kompetentsus tähendab siinmaal seda, et giid on meil juut, aga bussijuht moslem. Juudist bussijuht Palestiina aladel sõita ei tohi. Meie Nassar sobis mõlemale poolele hästi, isegi kontrollpostid, mida just vähe ei olnud, sujusid üpris valutult.
Üks selline foto, millesarnased olid põhjuseks, miks ma ärasõidu ajal oma fotika üsna sügavale kotipõhja peitsin. Et siis sisenemine Palestiina aladele. Jeeriko – Palestiinale osaliselt (?) üleantud ala.

Jeerikot peetakse maailma vanimaks linnaks (erinevatel andmetel algasustus u 9. a TUHANDEST e. m. a). Ometi sellest vana-vanast on alles eelkõige maapind, mis, muide on ca 200 m allapool merepinda ning sellega maailma madalaim. Nii arvukalt sõdu, maatasa-tegemisi, uuesti ülesehitamisi on temast üle käinud.
Palestiina ja palestiinlased on omaenda kodus põgenikeks saanud. Muidugi on nende territoorium araablastele omaselt kärarikkam, räpasem. Siin tülitatakse sind rohkem ja liiklus on lõunamaiselt ärevam. Jeeriko nimi tähendab ‘õitsev linn’.
Tuntud on muidugi eelkõige müüt, kuis linnamüürid olla pasunahääle peale kokku varisenud. Aga või sa proovimata raatsid jätta, et kas ikka töötab!? 😛

Vesi on siin kullast kallim. Sadu harva, ca 6 päeva aastas. Iisrael müüb neile vett, arvate, et odavalt?
Meie retk viib meid gondlitega (Šveitsi raha) Kiusatuse mäele.

Kirik mäeküljel:

Ja see siin siis ongi tänane Jeeriko:

Mäekülge pidi viib kirikusse galerii:

Sellised me siis oleme, põhjamaised:

Huviga vaatame teisi külastajaid: oma luteri taustast soovitati mitte rääkida, ei kreeka ega rooma katolik pea neid millekski. Mina oma vene õigeusuga (pere juurepuu on seal) olevat ok 🙂

Edasi sõidame Naatsaretti (Nazareth). Ka siin on araablaste protsent suur, nemad elavad põhiliselt all-linnas, aga juudid elavad siin ka, ülalinnas. On päris arvukalt ka kristlasi, samuti palverändureid. ‘Nasra’ – araabia keeles – lill, ‘nazri’ – hbr keeles – kristlane.

Sellel fotol on näha eelpool mainitud stop-märk Iisraeli moodi.

Külastame linnas asuvat oikumeenilist katoliiklikku kirikut. Kirik on ehitatud mitu korda lõhutu kohale. Religioonilugu ütleb, et kohale, kus asus Maarja koobas ajal, mil ingel tuli talle Õnnistegija sündi kuulutama. Frantsiskaani kirik, valmis aastal 1969, Itaalia arhitekt Giovanni Muzio.

Kiriku altarimaal, huvitav kuplilõige.

Linnapildist ka mõni killuke. Näiteks see, kuidas valmivad datlid:

Või milline näeb välja sõjaväelase pigimüts ehk kippa:
Kipasid kannavad juudi mehed tõesti. Ka ortodoksid, kellel kipa olla kaabu all. Mütsike peab katma kroontšakra (ehkki seda viimast sõna tutvustuses ei kasutatud). Näha oli, et seda kinnitati juukseklambri sarnase vidinaga. Et usklikke juute on midagi 30% kanti, siis ülejäänud on erinevatel veidi leigematel usulistel seisukohtadel. Reformaatorid või osaliselt kombestikku järgivad. Juutlust loetakse emaliinis. Aviva jällegi ütles, et “juut pole rahvus vaid usk”.

Edasi sõidame Kaanasse (Kafr Kanna, Cana, Khirbet Cana). Uues testamendis (Johannese raamatus) räägitakse Kaana pulmast, kus Jeesus olla ema õhutusel veest veini teinud. Ajaloolased-arheoloogid küll kahtlevad, et toonane linnake täpselt sama koha peal asus, sest leitud on külasäilmed sadakond aastat pärast Kristuse sündi. Aga see ei keela linnakest Jeesuse radadel käijale ometi.
Tänapäeval elab linnakeses ca 10 tuh inimest, põhiliselt moslemid ja kristlased.

Frantsiskaani kirik, pulmakirik, ehitati aastal 1879.

Naabruses suveniiripoekeses aga pakutakse “ehtsat” Kaana veini:

Muide, mul paar pudelikest veel varuks, üks, kes esimesena küsib – sellele kingingi 😀

Õhtuks ja hotelliks jõuame Tiberiase (Teverya, Tiveria) linna, nimetatud Rooma imperaator Tiberiuse järgi. Linn asub Galilea järve ääres, elanikke on üle 40 tuh. Linn on muistsetest aegadest saati hävinud korduvalt maavärinate ajal. On olnud ka üleujutusi. Tänaseks on aga Galilea järve tase oluliselt langenud, vett kasutatakse nii joogiveena kui ka niisutuseks, nii et üleujutustest võib veel vaid unistada.
Enne põhkupugemist teeme veel ühe jalutuskäigu all-linna, järve äärde.

2 kommentaari leave one →
  1. udupea permalink
    november 13, 2012 6:06 e.l.

    tahan veini 🙂
    aitäh

  2. KamskiV permalink*
    november 13, 2012 8:49 e.l.

    Selge! Saab Sinu jaoks kõrvale pandud 😀

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: